יום ראשון, 26 בספטמבר 2010

המלצה על תערוכה בבית אורי ורמי

היום (שזה כבר אתמול לפי השעון...), ביקרתי בפתיחה של תערוכת איורים לספרי ילדים של מיכל אפרת ותרצה טנאי. התערוכה, שנקראת "פתחו את השער" ו"ניסע אל השדה", מאוד מומלצת - והנה צילום ההזמנה לאירוע:



המועדון שצמוד למוזיאון אורי ורמי באשדות יעקב מאוחד היה מלא ממש - אפילו עוד היו אנשים בחוץ שלא יכלו להכנס. היה אירוע מכובד מצד אחד אבל מאוד מקומי ומוכר מצד שני. מולי ישבה מורה למלאכה שלימדה אותי בשנה שעברנו לבית הספר האיזורי, ולידי ישבה המורה לאמנות שלימדה אותי בתיכון... מוקי צור נאם נאום מקומי למדי שכלל רשמים מעמק הירדן ובעיקר מדגניה א'.... דיבר גם בנה של תרצה טנאי וכמובן מיכל אפרת בעצמה.

מיכל אפרת מדברת עם באי התערוכה
אחד הנואמים היה גם מנהל הקהילה (או היו"ר) של אשדות מאוחד ושמו אורי דורמן. נשמע מוכר? אני דילגתי על השם וגם הנואם אמר שידלג על ענייני ספרות כי לא לשם כך הוזמן... הוא דיבר על המוזיאון ועל תרומתו לקהילה ועל אשדות ועל המועדון שצר מלהכיל את כל הנוכחים ואולי כדאי להרחיבו... אתם יודעים - דיבורים של מנהלי קהילה / יו"ר'ים להשכיר וכו... בסוף האירוע - ממש לפני שיצאנו כבר - אחרי כל השלומ'ים והאיחולים - ירד לי האסימון... דורמן. דורמן! דורמן!! דורמן!!! והוא לא אמר כלום!

אורי דורמן הוא הבן של מנחם דורמן. ומנחם דורמן הוא האיש שלקח את מיכל אפרת לעבודה בקיבוץ המאוחד... אפאחד לא טרח להזכיר ואני לא צילמתי את הבן של מנחם דורמן פותח את התערוכה של מיכל אפרת 60 שנה אחרי שאביו קיבל המלצה מדן גלברט אחד, מאלונים, על עולה חדשה מצ'כוסלובקיה שיודעת לצייר...

מיכל עצמה דוקא הזכירה את המכתב ההוא של דורמן לארק'ה (בעלה של פניה ברגשטיין), ואפילו הזכירה את העובדה ששלחתי לה אותו. והנה היא בלהט הנאום:

מיכל מספרת את הסיפור שמאחורי הספר "ניסע אל השדה"

את בנה של תרצה טנאי דוקא לא הכרתי. דיברתי עם בתה, מיכל, כמה פעמים וקבענו להפגש. בינתיים, מאז שדיברתי איתה מצאתי הרבה איורים מקוריים של תרצה מפוזרים בכל הארץ - בספריות ילדים, בהוצאות, בארכיונים, ואפילו בארכיונים אישיים בקיבוצים... פועלם ותרומתם של המאיירים לילדים לא תמיד היו מוערכים, ובהרבה מקרים המאיירים היו נשכרים באופן חד-פעמי ובעבור שכר זעום. תמר דובדבני דיברה על זה. כך יצא שציורים מצאו את דרכם לבתים פרטיים, ולמקומות שבהם העריכו את האיורים כקישוט וכמזכרת מהכנת הספר.

בכל אופן - נטפלתי ליוסי טנאי וצילמתי אותו ליד ספר שכתב אביו, שלמה טנאי, ואיירה אמו - תרצה:
יוסי טנאי - בנם של תרצה ושלמה טנאי ליד המקור לספרם "אגדת הבית הצוחק"

וככה נראה אחד האיורים שבויטרינה מקרוב:

אגדת הבית הצוחק - מקור

ומכיוון שתכננתי לכתוב על ספריית חלון של ספרית פועלים מתישהו בקרוב... הנה טעימה מהמראה הכללי של הספר "אגדת הבית הצוחק" שהיה די פופולארי ואפילו יצא בגרסת שמע שניתן להשיג גם היום בקולו של שמוליק סגל:

אגדת הבית הצוחק - הדפסה

והנה גם "החלון" המפורסם של ספריית חלון. שימו לב לחתול... 

אגדת הבית הצוחק - ספריית-חלון, סדרה ב'

וכמו שאמרתי - על ספריית חלון עוד אכתוב. 

תוך כדי הפתיחה מיכל הכירה לי את גבי גלבוע - הלוא היא מזכירת המערכת של הוצאת הקיבוץ המאוחד, שקדמה לתמר דובדבני. דיברתי עם גבי וקבעתי לראיין גם אותה על ספרי הילדים שעברו תחת ידיה בהוצאה - ואעדכן כשתהינה התפתחויות.

והעיקר - שעות פתיחה ותאריכים לתערוכה בבית אורי ורמי (ההזמנה שבראש הרשימה נפתחת אם לוחצים עליה - אבל ליתר ביטחון ולמי שרוצה חיים קלים ונוחים יותר). בנוסף לתערוכה של מיכל אפרת ותרצה טנאי מוצגת במוזיאון גם תערוכת פסלים של אריה אמון:

25 לספטמבר עד 11 לדצמבר 2010
ב-ה 10:00-15:00
שישי וערבי חג 10:00-13:00
שבתות וחגים 11:00-15:00

מועדים אחרים אפשר לתאם עם רותי שדמון האוצרת ב 050-7610754

תהנו. לילה טוב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

כל תגובה שתלמד או תוסיף מידע לנושא תתקבל בברכה. תגובות לא מכבדות או סתם קנטרניות ימחקו.