יום שישי, 29 ביולי 2011

מציאה: הקטלוג של המדור לצעצועים של הקיבוץ המאוחד

כבר כמה חודשים שתמר דובדבני מדברת איתי בטלפון ואומרת לי שכדאי לי להגיע למעגן מיכאל כי יש לה משהו להראות לי. ידעתי שהיא אוספת מידע על ספרי-ילדים שכתבה נעמי זורע ואיירה שושנה אנגל, שתיהן חברות מעגן מיכאל (עוד אספר על זה אבל לא היום). מכל מיני סיבות לא הגעתי ודחיתי ודחיתי ודחיתי... עד ש.. הגיע היום ובאתי לבקר.

תמר, כמו תמיד, נהדרת. לא סתם היתה מזכירת הוצאת הקיבוץ המאוחד כל-כך הרבה שנים! נתנה לי מעטפה גדולה, התיישבה ליד השולחן, וחיכתה בסבלנות עד שאפצח בקריאות שמחה והתרגשות. לא האמנתי למראה עיניי! בתוך המעטפה, מלבד האיורים המקוריים לספריהן של נעמי זורע ושושנה אנגל, היו קטלוג ונייר עטיפה של המדור לצעצועים של הקיבוץ המאוחד.

אחרי שרקדתי ריקוד ניצחון ושמחתי עד דמעות ממש - דיברתי (בתיווכה של תמר) עם שושנה אנגל וקבענו להפגש. הרשימה היום מכילה רק את הקטלוג, את נייר העטיפה ואת מדבקת המחיר שעיצבה שושנה אנגל עבור המדור לצעצועים של הקיבוץ המאוחד. הוספתי גם שתי תמונות של חנן בהיר כדי להמחיש איך נראו הצעצועים באמת.

בסוף רצף התמונות של הקטלוג והניירת - ישנו ראיון קצר עם שושנה אנגל על הקטלוג והחנות. יש גם שאלות למי שיודע או זוכר. למי שלא יודע כלום על המדור לצעצועים של הקיבוץ המאוחד כדאי לקרוא כאן על:

הכתבות הראשונות שמצאתי על המדור לצעצועים
מפעל ניצב באלונים שייצר כנראה את רוב צעצועי העץ בחנות
המדור לצעצועים של הקיבוץ המאוחד ועל החנויות באלנבי בתל-אביב
ועדת הצעצועים של רייזי שאחראית כנראה על רהיטי הבובות הקטנים

ולמי שכבר יודע הכל.. הנה הקטלוג -















והנה תמונה שצילם חנן בהיר של הצעצוע עצמו:







ועוד תמונה שצילם חנן בהיר - של הבובות שעיצבה מיכל אפרת:


















נייר העטיפה שעיצבה שושנה אנגל עבור החנות (שימו לב שבקטלוג כתוב "אלנבי 98" שהוא המיקום של החנות הראשונה, ועל הנייר כתוב "אלנבי 91" שהוא המיקום של החנות החדשה):




ומדבקת מחיר, גם כן בעיצובה של שושנה אנגל, עבור המדור לציוד לימודי שהיה חלק מהחנות:



נפגשתי עם שושנה אנגל לפני כמה ימים והנה מה שסיפרה על הקטלוג (אני ממש מתנצלת על שהתמונה יוצאת מפוקוס מדי כמה שניות - הגיע הזמן להחליף למצלמה חדשה...):



מכל הצעצועים שמופיעים בקטלוג חסר לי מידע בעיקר על הבובות הרכות, על הפאזלים ועל המתקנים הגדולים יותר כמו הנדנדה. לא מצאתי בארכיון של אלונים או בעיתונות אזכור של יצרני נדנדות או פאזלים. מצאתי בeBay פאזל שאולי דומה לתיאור אבל חסרים לי פרטים מזהים.

הבובות הן ממש תעלומה מבחינתי, ועכשיו כשיש לנו תיאור טוב של איך הן אמורות להראות - אשמח לעזרה ולרמזים ממי שקורא. אם אתם לא יודעים - הפיצו בבקשה למי שאולי יזכור. אולי יש מישהו מכפר מנחם שזוכר משהו על מפעל בובות? מסתבר שיש לא מעט שזוכרים פרטים ומדי פעם (בעזרת תמר דובדבני!) נתקלים באושיית צעצועים כמו שושנה אנגל שעיצבה בעצמה את הקטלוג.

וכמו שכתבתי ברשימה הקודמת על האמנות הציבורית - על שושנה אנגל עוד אכתוב הרבה... יש המון דברים שהאשה הצנועה הזאת עשתה שלא תועדו מעולם ונגעו בכולם. גם בי, גם בבני הדור של ההורים שלי ואפילו בסבים שלי. לאחרונה שמעתי שגם בני השכבה של הילד הגדול שלי התחילו לעבוד לפי ההוראות המצויירות שלה. חכו ותראו.

תהנו! אני מפליגה לי אל החופש הגדול... אשתדל לכתוב - אבל באוגוסט בטח יהיו "זיופים" קלים...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

כל תגובה שתלמד או תוסיף מידע לנושא תתקבל בברכה. תגובות לא מכבדות או סתם קנטרניות ימחקו.