יום שבת, 9 באפריל 2011

חד-גדיא - חלק א - תמונות ושאלות

לא כתבתי מזמן כי אני בעיצומה של חקירה שתפסה תאוצה וכיוון מפתיעים... אז עכשיו, אחרי שכבר הבנתי שאין שום סיכוי שבעולם שאוכל לכתוב את תוצאות המחקר ברשימה אחת, החלטתי לכתוב את הדברים בסדרה של רשימות. כל רשימה תתאר שלב משמעותי בנושא, וזאת הרשימה הראשונה בסדרה.




אז ככה... יובל דניאלי מיד יערי אמר לי בזמנו שחייבים לכתוב על תרבות לילדים בחגים הקיבוציים (בראש השנה כבר כתבתי רשימה שהוקדשה לנושא). בכל אופן - עכשיו הגיע תורו של חג הפסח. מכיוון שאני חובבת שירה של חגים אבל לא את הפאתוס והעיסוק באלוהות - היה לי קשה מאוד לתקוף את הנושא מזווית שתעניין אותי. חשבתי על ליבון הלבנים והכנת תנור המצות - שאני מאוד אוהבת.




חשבתי על ההכנות הליליות לסדר המשותף - כמו הכנת הקנידדלך וקישוט הקירות...







חשבתי על שירת "מה נשתנה" שנכתב עליה הרבה מאוד בהקשר הקיבוצי מכיוון שבשנים הראשונות חוברו לשיר בתים וקושיות שקשורות דוקא לקיבוץ ולא לפסח המסורתי (למי שמחפש - יש למתתיהו שלם מחקר יפה שמתאר את כל הקושיות השונות בעשרים השנים הראשונות של הסדר הקיבוצי).



אבל אחרי כמה שבועות של הרהורים ובירורים החלטתי שאקדיש רשימה אחת למנהג החד-גדיא הקיבוצי. בבּוּרוּתי הרבה קראתי לו אז "המחזת החד-גדיא". זאת אכן בורות, אבל היום לא אסביר למה. רק אספר שיש למנהג הזה שורשים מפתיעים שנוגעים לאושיות תרבות בארץ ובעולם.... ושבדרך, מכיוון שמדובר היה במסורת שבעל-פה (וגם על זה אכתוב), הלכו לאיבוד כמה אלמנטים חיוניים שאני מקווה לתאר ולבאר אותם למי שאולי ירצה להמשיך במסורת הקיבוצית (הייחודית!) המעניינת הזאת.

בקיצור, בחודשיים האחרונים ראיינתי, צילמתי וביקרתי במקומות שונים בארץ (פיזית ווירטואלית) ובעולם (בטלפון). הגעתי אפילו עד ברזיל. ישנן עדיין כמה קפיצות בזמן שקשה לי להסביר - אבל שיש לי הבנה די טובה והסבר מנומק לגביהן. בכל אופן, עד פסח אני מקווה לפרסם בכמה רשימות את כל המסמכים, ההקלטות, הראיונות והעדויות, ולספר את סיפורו המפתיע של מנהג החד-גדיא הקיבוצי.

היום אתחיל בהצגת תמונות מתוך הופעת החד-גדיא מזמנים שונים ומקיבוצים שונים. כמעט כל התמונות כאן הן מפרוייקט הדיגיטציה של בית יגאל אלון.

















ובקשה גדולה - אני עדיין מחפשת אחרי תמונות, הקלטות, סרטוני וידאו (כאלה שעדיין לא עלו ליוטיוב - שם כבר ביליתי שעות), סקיצות לתלבושות, סיפורים - וכל מה שיעלה בדעתכם שמתאר את מנהג החד-גדיא בקיבוצים השונים. אם יש לכם - אנא שלחו לי למייל או השאירו בתגובות.

בעיקר מעניינות אותי השאלות הבאות:

1) האם שרים או מופיעים בקיבוץ שלכם בחד גדיא?
2) אם כבר אין אצלכם סדר - מתי בפעם האחרונה הופיעו או שרו אצלכם עם חד-גדיא?
3) איזה שיר חד-גדיא שרים/שרו אצלכם?
4) באיזו שנה (בערך) התחילו לשיר/להופיע עם חד גדיא אצלכם?
5) מי אחראי או היה אחראי אצלכם על החד-גדיא (מוזיקה / העמדה / תלבושות)?

תודה ולילה טוב.


3 תגובות:

  1. אמנם יוטיוב, אבל לא טריוויאלי למצוא את החד-גדיאים מסתתרים שם*: דקה 6:28:
    http://www.youtube.com/watch?v=RzAMjwgxnv4

    ואני במתח - יאללה מתי הרשימות הבאות?

    גלי

    *אם כי ודאי השגת כבר את הסרטונים במלואם. רק ליתר ביטחון.

    השבמחק
  2. חד גדיא בחצור 1960
    http://bit.ly/hrd0cZ

    השבמחק
  3. חכה נעם... בקרוב תשמע משהו חדש על חצור... אני שמחה ששלחת את הלינק - כי מחכה לך סיפור עם דמויות שאתה מכיר.

    השבמחק

כל תגובה שתלמד או תוסיף מידע לנושא תתקבל בברכה. תגובות לא מכבדות או סתם קנטרניות ימחקו.