יום חמישי, 26 באוגוסט 2010

חיים האוזמן (1921-2006)


נכון שקיוויתי שחיים האוזמן עדיין בחיים - ונכון שידעתי שאולי לא... אבל שמחתי מאוד למצוא משהו בכל זאת. למצוא שבאמת היה איש כזה ושהאיש היה מוכשר. מאוד. רק שלא חיפשנו טוב מספיק.

לחיים לא קוראים חיים - רק בארצנו הקטנטונת הוא נקרא כך. קוראים לו פרד (מפריץ או פרידריך) והוא עזב את הארץ עם קום המדינה ונסע לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. הוא כנראה גר בניו-יורק כל השנים והיה גרפיקאי וצייר.


בעצם - עד עכשיו לא חזרו אלי מהמדור לחיפוש קרובים. הם יצאו לחופשה כנראה... אוגוסט... השידור ברדיו לא עזר בצורה שקיוויתי - אבל הוא עזר בדרך אחרת. בבן-שמן לקחו את החיפוש ברצינות אחרי ששמעו ברדיו את הבקשה, והחליטו לחפש בצורה יסודית יותר. חנה הארכיונאית השאירה לי כאן הודעה שמצאה מידע על חיים האוזמן (שבכלל היה הויסמן בארכיון) ושאחד המדריכים כתב עליו כמה הערות במחברת.

התקשרתי הבוקר לחנה והיא סיפרה שלא תוכל לחשוף את המידע אבל באמת היה נער כזה בבן-שמן ב1937. שאלתי אותה מי עוד מוזכר במחברת - אולי אפשר לשאול אותו. היא חשבה קצת ואמרה שראתה במחברת שם של עוד אדם שהיא חושבת שיוכל לעזור - חנן. התקשרתי לחנן מיד. חנן לא זכר את האוזמן מבן-שמן דוקא - הוא נשמע לו יותר כמישהו שהיה איתו בצבא. החלטתי להמשיך בקו של חנן וביקשתי שיתן לי שמות של אנשים שהיו איתו בצבא. הוא נתן לי שם של מישהו שחשב שיזכור - אדם בשם אריה. ברקע, אשתו של חנן בקשה ממנו כמה פעמים לתת לי עוד שם - איוון. בסוף חנן התרצה ונתן לי גם את הטלפון של איוון.

אצל אריה התארח אדם בשם עלי כשהתקשרתי. אריה ועלי הכירו את האוזמן אבל במעומעם. עלי סיפר לי על היחידה שלהם - 462 - ועל ההשרדות שלו מהפצצת האוניה שבה נהרגו הרבה מחיילי 462. סיפור מדהים! איך חילץ את עצמו מתוך החור שנפער בספינה מההפצצה, איך שהה 4 שעות במים, ואיך חילצו אותו ואת כל יתר הניצולים משחתות יווניות שהקיפו אותם מכל העברים. (איך תמיד זוכרים את הנופלים ושוכחים את החיים... אוקסימורון ממש!).

ביקשתי מעלי להעביר אותי "הלאה" לעוד חיילים ב462 והוא העביר אותי לחיים (לא האוזמן) שהיה אחראי שנים על האנדרטה ועל העצרות בהר הרצל לזכר הנופלים. חיים הזה דווקא זכר את האוזמן ותאר את התיאור הקבוע של אדם גבוה וחזק. הוא הציע לי לחפש ברשימות האנשים שבאים לאזכרות לנופלי 462 (יש דבר כזה! הרשימות האלה מתוחזקות כבר שנים ויש בהן אלפי שמות). ביקשתי מחיים להעביר אותי "הלאה" והוא נתן לי עוד כמה שמות.

הדף התמלא לי בשמות ומספרים ופתאום ראיתי שאין מקום וצריך להתחיל דף חדש. רק לאיוון עוד לא התקשרתי מאלה הכתובים בדף המלא...

איוון נשוי למרגלית שגם היא בוגרת בן-שמן אז החלטתי לנסות בכל זאת - הכי הרבה היא תדע או תזכור משהו... התקשרתי. מרגלית עונה. הצגתי את עצמי ואמרתי שחנן שלח אותי ושאני מחפשת את חיים האוזמן. ומרגלית קוראת לאיוון (בגרמנית) "איוון יש כאן מישהי שמחפשת את החבר שלך - חיים האוזמן" (!!!). 

אחרי שהתאוששתי מההלם ומהאלם שאלתי את איוון שאלות שמהן הבנתי שהוא והאוזמן היו חברים טובים מהנוער בבן-שמן, דרך 462, ועד שהאוזמן נפטר לפני כארבע שנים. קבעתי להפגש איתו בשבוע הבא ואביא את הסיפור המלא כשאדע יותר פרטים.

כמובן שלקח לי עוד שעתיים להבין שלא שאלתי את השאלה הנכונה האמיתית - והתקשרתי שוב לשאול איך קוראים לחיים האוזמן באמריקה. וכמו שכתוב למעלה קוראים/קראו לו פרד. פרד האוזמן.

אחרי שידעתי איך קוראים לו כבר יכולתי למצוא את התמונה שלמעלה באינטרנט ובעקבותיה גם פרטים על מעשה הגבורה של האוזמן בצבא הבריטי. עיטור הגבורה ניתן להאוזמן על הובלה של התקפה על קבוצת גרמנים והובלה כמעט בלעדית של הקרב (המקור נמצא כאן ויש עוד איזכור כאן):
Hausmann, Fritz Sigmund, Oal /1344 Dvr [Driver], P/L/Cpl, RASC, No.2 Commando, DCM island of Brac (Dalmatia) 5th March 1944. Island of Solta (Dalmatia) 19th March 1944 in the Commando raid on Brac Island on the night of 5th March 1944 Dvr Hausmann was the leading scout of the section which carried out this raid. The section was seen approaching and two sentries opened fire with schmeisser automatics which pinned them to the ghround. Dvr Hausmann dashed forward firing his TSMG and killed one sentry, but the other ran into a house. Hausmann followed, kicked open the door and threw in a hand grenade. When it had exploded he dasshed in shouting to the Germans to surrender, and having killed one and wounded two more, the remaining five men gave themselves up. On the morning of the 10th [19th?] March 1944 during the Commando attack on Solta Island the behavior of this man was exemplary. In the forefront of the final assault on the village he led a small group of men in house clearing in an area where the German Garrison was holding out, and during this operation severely wounded a German who was holding up the advance with a spandau machine gun which was mounted in an upoper window. Dvr Hausmann is a Palestinian of German origin serving in the Commando. He has taken part in three Commando raids in these islands during the last 6 weeks, and in each of these his behaviour has been outstandingly bold and aggressive. He insists on being the leading scout on all approaches by day or night and is not content to await his turn for this duty. He has set a magnificent example and his conduct under fire is in the highest traditions of the army. (LG.20.07.44)

מצאתי גם כמה ספרים שאייר האוזמן בשנות ה60 וה70 והנה תמונה של אחד כזה לפניכם. הזמנתי כבר בeBay, כמובן.


זהו. אספר עוד כשאדע יותר. בעיקר אנסה לדבר עם משפחה וחברים וכמובן שאשתדל לזכור לשאול את השאלות הנכונות... מצאתי חלון, עכשיו צריך למצוא את הדלת.

בטח יש כאן הרבה פרטים לא מדוייקים כי כ"כ התלהבתי שחיפשתי באינטרנט ובטח בסוף יתברר שהוא לא דומה לעצמו... אבל תנו לי להתרגש קצת. אח"כ אברר מה נכון ומה לא...

לילה טוב.

4 תגובות:

  1. וואו, איזו התקדמות מדהימה! זה כל כך מרגש. מעניין אם הוא ידע עד כמה אוהבים אותו פה, ואם היה לו מושג שיש אנשים שצמאים כל כך למידע אודותיו.
    איך זה מרגיש לפתור חידה של שנים כה ארוכות?
    לוטם

    השבמחק
  2. הי לוטם - האמת שאני עוד לא ממש יודעת מה לחשוב. התחלתי לאסוף עבודות שלו שהתפרסמו בארה"ב. מקווה שאוכל לעדכן בשבועות הקרובים עם עוד פרטים ותמונות.

    השבמחק
  3. שלום,
    אני מרגיש צורך לציין שהמחקר המעמיק שלך אחר דמותו של חיים האוזמן מלהיב יותר ממנו. עצם החיפוש מגביר את הסקרנות וכמובן את ההילה סביב דמותו המסתורית. ההשקעה והמסירות שלך למציאת פתרון לחידה שהיא חיים האוזמן מעוררת אצלי התפלאות אמיתית, הרבה יותר מהפתרון עצמו. אבל כך או כך: זה מרגש, משמח ומלהיב.

    יותם שווימר

    השבמחק
  4. בתור מי ששמע מדי פעם על התהליך של חיפושו של האוזמן אני נירגש מעצם גילוי הפרטים אודותיו.
    להגיד לך שאני מופתע מהצלחתך? לא כל כך.
    מהכרותי אותך בשנים שחלפו אני יודע שלמה שאת שואפת אליו,את מגיעה בסופו של דבר ועל הצד הטוב ביותר
    ועל כך את זכאית למלוא ההערכה
    שתהיה לך שנה נפלאה,מלאת אתגרים ובריאה

    ניפגש ביום א' בגן

    השבמחק

כל תגובה שתלמד או תוסיף מידע לנושא תתקבל בברכה. תגובות לא מכבדות או סתם קנטרניות ימחקו.