יום שבת, 15 באוקטובר 2011

מרים רות הדיגיטלית - 176 ספרים מעוּלים

טוב, היום הרשימה קצת "אחרת". החלטתי להוציא לאור חלק מרשימה אדירה של כמעט 3000 תיאורי וביקורות ספרים שהכינה מרים רות עם עמרם צמח משער הגולן במשך שנים ארוכות. מרים רות, או צ'ורה בפי חברי קיבוצה ומכריה, היתה האורים והתומים של ספרות הילדים הקיבוצית. מלבד הספרים שכתבה בעצמה היתה צ'ורה קודם כל גננת, אח"כ מורה לגננות, ואח"כ גם מבקרת ספרות מוערכת.

במשך כמה שנים ישבו צ'ורה/מרים ועמרם, שהיה מאז ומתמיד אוהב טכנולוגיה ומחשבים, - וביחד כתבו קובץ (בDOS!!!) ובו תיאורי ספרי-ילדים שקראה מרים מלווים בביקורת קצרה על כל אחד מהם. הקובץ שנוצר ותוחזק במשך שנים ע"י עמרם כמעט ונעלם לתמיד אחרי מותה של מרים. לא היה מי שיתחזק את הקובץ באורנים -אליו עבר עם אוסף הספרים של מרים רות - ותוכנת הDOS שבה נכתב כבר עברה מן העולם.

יותר מ20 שנים עברו מאז התחילו עמרם ומרים לתעד את האוסף - והמאמץ האדיר לשמר את "מרים רות הדיגיטלית" לא נודע ולא פורסם בין חוקרי ספרות הילדים בארץ.

את מבצע ההצלה יזמו במרכז מעיין באורנים שם הוקם מרכז לספרות ילדים ע"ש מרים רות. המרכז דאג להעביר את הקובץ לפורמט אקסל אבל המחשב שבו נשמר הקובץ כמעט שבק חיים ובנוסף הוא איננו מחובר לרשת...

לפני כמה חודשים נודע לי מעמרם שקיים קובץ מדהים שכזה אי-שם באורנים. עמרם ידע לספר לי על השעות שבילה עם צ'ורה בהקלדת הדברים ובהגדלת המאגר. בקיצור... הקובץ נמצא עכשיו בידיים בטוחות... וממנו (באישורו של עמרם) דליתי עבורכם 176 ספרים שזכו בדירוג "מעולה" - ביחד עם הביקורות והשבחים להם זכו מפיה של מרים. התמקדתי בהוצאות הקיבוציות ובסופרים ומאיירים קיבוציים. יש  טעויות הקלדה מדי פעם - אבל הדברים מובאים כאן ללא צנזורה.

שימו לב ל"תגיות" הנושא שהתאימו מרים ועמרם לכל ספר: סיפורי מקום, האנשה, בעלי-חיים וכו. נושאים אלה העסיקו את מרים רות שהעדיפה סיפורים מציאותיים הקרובים לעולם הילד ומתארים את חייו ואת המציאות הסובבת אותו.

ברשימה הבאה אביא מבחר מהספרים שמרים דרגה כ"טובים מאוד". הקובץ על כל ערכיו נמצא באורנים וניתן לקרוא בו שם. הביקור במרכז מעיין מומלץ מאוד לכל חובבי ספרות הילדים העברית!

מיון הספרים נעשה לפי שם המשפחה של הסופר ושנת ההוצאה. סליחה על גודל האות - אי אפשר היה להכניס כ"כ הרבה טקסט אחרת... תהנו.



שם הסופרשם המתרגםשם הספרשם המאיירהוצאהשנת הוצאהמציאות / דמיוןז'אנרתוכןצורה ספרותיתגיל, יעד, מגילאיכותהערות
אורלב אורימשגעת פיליםאיתן אורהכתר-לי י-ם1977הומורספור-מחורז6מעולההטכסט משקף נאמנה כיצד מבינים ילדים קטנים ביטויים השגורים בפי מבוגרים. "משגעת פילים", "יוצא מהכלים", "מנפחת את הראש", "עולה על העצבים", "אמא מתפוצצת", וכו'. האיורים המעולים "מתרגמים את הביטויים" כפי שהילדים מבינים אותם.
אורלב אוריסבתא סורגתאיתן אורהמסדה1981דמיוניפרוזה5מעולהעיקר ערכו של הספר הוא עיצובו המעולה. הרישומים בצבע חום על נייר בצבע קרם. ה"כניסה" לספור חגיגית: בטנה חומה, עמוד כפול ריק ובפינה השמאלית שם הספור. ועוד עמוד כפול, בצד אחד ריק ובצד השני שם הספר באותיות סרוגות, פקעת חוטים וחוט אחד משתלשל לרוחב העמוד ועובר לעמוד הריק שממולו. העמודים ממוסגרים בחוטים דקים, המרקם של הסריגה מורגש בכל חפץ "סרוג".
אורלב אוריתור הכנפייםאיל אורהמסדה / ספרית קפוד1981הומור / עולם הפוךפרוזה7מעולהספר לילד הקורא. איורים יפים של אורה איתן מלוים ספורים קצרים של אורי אורלב. עיצוב יפה. ספורים קצרים, איורים בכחול-צהוב יפים ומתאימים לאווירה ההומוריסטית של הסיפור.
אורן משהאילין מושיקהקבוץ המאוחד1988דמיוניהאנשהפרוזה5מעולהמתאר ידידות בין אי בודד וצפור. הצפור מביאה גרעין של עץ כי אי אפשר לחיות על אי שומם. בספר מתוארים געגועיו של האי לציפור, עד שובה של הציפור לאי. האיורים היפים, רישום שחור לבן, מתאימים ומוסיפים אווירה לתמליל.
איל אורהבקר בהיר אחדאיל אורהספרית פועלים ת"א1985מציאותיספור-מחורז2מעולהספר מופת לקטנים. פגישתם הראשונה עם טקסט נעשה ניסיון יפה לעשות אתנחתא בשירה ע"י ספור מאולתר המלווה את התמונות ללא מילים.
אלתרמן נתןהאפרוח העשיריבינדר צילההקיבוץ המאוחד1973דמיוניהאנשהבעלי חייםספור-מחורז7מעולהספור יפה המתאר את משפחת האפרוחים והוריהם. בין האפרוחים נמצא המורד, אותו מחפשים תמיד. הספור הקצר מסופר בשירה ברמה לשונית גבוהה. הרישומים העדינים תומכים בהבנה. בכל עמוד בולטים הרגלים האדומות והכרבולת האדומה של הגדולים מול הצהבהבות הכדורית של הגדולים.
אלתרמן נתןלילדיםבינדר צילההקיבוץ המאוחד1972פרוזה ושירה / קובץ5מעולהספר זה יצא במפעל פרסום ומכיל את כל כתבי המשורר לילדים. שער ראשון: ספורים ושירים שאלתרמן כתב. שער שני: מתרגומיו (קדיה, צ'וקובסקי ועוד).
אלתרמן נתןספר החידותבינדר צילההקיבוץ המאוחד1971חידותחריזה7מעולהציטוט: "האדם הוא חידה הפותר חידות" (אלתרמן). ספר חידות, רובן מתוחכמות מאוד ורק מעטות ניתנות ל"שימוש" יומיומי לילדים צעירים. הביא לדפוס מנחם דורמן והוא גם הוסיף "אחרית דבר".
אלתרמן נתןעוג מלך הבשןבינדר צילההקיבוץ המאוחד1975דמיוניהומור / גוזמאותספור-מחורז6מעולההענק מתואר כילד בן ימינו ונקלע למצבים משונים ומגוכחים בגלל גודלו. רישומים צבעוניים בקו עדין, בביטוי ריאליסטי.
בד-אור שמוליקאיפה אמא?כץ אבנרהקבוץ המאוחד1986מציאותיפרוזה5מעולההארוע מציאותי והתאור דמיוני. אב רגיש ואוהב מספר על אמא של שלוש בנותיו, על מותה של האם ועל חייה. סיפור רגיש עם איורים עדינים. ההסבר מעורפל ועלול לבלבל ילדים, כאילו המספר עצמו עוד לא קיבל ועיכל את מות אישתו.
בונרס סוזןדור משהפנדהבונרס סוזןספרית פועלים ת"א1982מציאותיבעלי חייםפרוזה5מעולההסופרת מתארת בנאמנות זאולוגית את ההריון והלידה של גור קטן. אך אין זה סיפור "זאולוגי" כי הוא רווי חמימות והרגשות טובות. גם בציוריה מורגשת אהבתה ליצור הקטן.
ביבר יהואששמשיות ברחוב הנביאיםצרפתי רותהקיבוץ המאוחד1988מציאותיספור מקוםפרוזה4מעולהמקבילות // עשרה. שילוב התמליל עם האיורים כה אורגני שמתעוררת השאלה - מה נוצר קודם? "ספור מקום" פשוט תאור מדויק של קבוצת כושים ברחוב מאוד מוכר בירושלים. יואש ביבר הוסיף לתאור מבנה פשוט: כיצד נושרים אחד אחד משתתפי התהלוכה. שי הקטן מירושלים מלווה אותם... עד שנעזב ברחוב ריק. ספר יפה מאוד.
בן גוריון אריה - מגיש ועורךהגדה של פסח לגןכץ שמואל - ציורים וכתבמדור הגנים הבינקיבוצי19734מעולהמקבילות // הגדה / רישום צבעוני וזהב, איורים יפים. הוצאה מכובדת ויפה.
ברגנר אודריגולדברג לאהיעקבברגנר אודריספרית פועלים ת"א1962מציאותיהאנשהבעלי-חייםפרוזה4מעולההיפופוטם המחפש בת זוג, מאושר לבסוף למצוא אותה.
ברגשטיין פניהבוא אלי פרפר נחמדקנטור אילזההקבוץ המאוחד1973מציאותיחרוזי אמירה0מעולההוצאה ראשונה-1945. מהדורה 15. הסופרת מצטיינת בכתיבת שירים קטנים ולקטנים בעלי מצלול. האיורים הנאיביים קצת ממותקים, חסרה בהם הדינמיות. אך בצורתם הראשונית הם נקלטו ומהווים חלק מהספר. נוצרה שותפות מבורכת בין הטקסט לתמונות, ויפה שההוצאה שומרת על צורתו המקורית של הספר.
ברגשטיין פניהויהי ערבהאוזמן חייםהקבוץ המאוחד1977מציאותיספור מחורז3מעולהקלאסיקה / הוצאה ראשונה-1948, מהדורה 11, זכה למהדורות רבות. האיורים נאיביים, הדמויות סטאטיות גם כשהן מצוירות בתנועה. האנשת הכוכבים והירח מיותרת, כי הרי מדובר בלילה מציאותי ולא ב"ילדים וכוכבים", שיא הקיטש: "נשק לה גם הירח"- והוא יורד מהשמים וחותם נשיקה על ראש הילדה.
ברגשטיין פניהנסע אל השדהאפרת מיכלהקבוץ המאוחד1952מציאותיחרוזי אמירה0מעולההדפסה 11-1980. חרוזי אמירה מעולים מלווים בציורים שחור לבן וצבע.
ברגשטיין פניהעיניים שמחותבינדר צילההקבוץ המאוחד1972סוגים-שונים / קובץ3מעולהגננת/. הקובץ מכיל כמעט את כל יצירותיה של פניה. האיורים, רישומים מאוד בהירים ותואמים את החרוזים הקטנים. על אף הצבע השחור משמשים יפה את מטרתם.
ברגשטיין פניהרחלי, עמוס ואילנהשורין ל.הקבוץ המאוחד1948דמיוניספור "כאילו"פרוזה / קובץ5מעולההספורים מצטיינים בסגנון ספרותי מעולה, תאור בהיר ועלילה מעניינת. הרישומים צנועים ותואמים את המציאות והדמיון המתוארים בספורים.
ברגשטיין פניהשיר ידעתיבינדר צילההקבוץ המאוחד1954שירה / קובץ5מעולהכתוב בסוף הספר: "בספר כונסו 64 משירי הילדים של המשוררת, מהם- שכבר ראו אור בחייה בעתונות הילדים, ומהם-מבחר מהעזבון. הספר מופיע ליום השנה השלישי לפטירתה-ז' בתשרי תשי"א".
בשביס-זינגר יצחקהלוי יואבגבורת האורצרפתי רותספרית פועלים ת"א1982דמיוניאגדהפרוזה / קובץ10מעולהספר לילד הקורא. סגנון האיורים כמו ב"שלוש משאלות", מתארים נאמנה את הרקע, הדמויות והארועים. הסגנון מעמיק את אווירת הסיפורים. קישוט העמודים במדבקה המתארת חנוכיות שונות מוסיף ליופי העיצוב.
בשביס-זינגר יצחקשביט יעקבהגולםשולביץ אוריספרית פועלים ת"א1985דמיוניאגדהפרוזה7מעולההסיפור לגילאי בית הספר. האיורים מצוינים ובסגנונם מבליטים את תקופת ההתרחשויות. הרקע והסגנון תורמים למיסטיות.
בשביס-זינגר יצחקזמיר ישראל/אופק אוריאלשלוש משאלותצרפתי רותספרית פועלים ת"א1975דמיוניאגדהפרוזה5מעולההאיורים נותנים משמעות מיוחדת לסיפור. ציור בעפרונות פסטל רכים (או בגירים) על רקע חום כהה, מוסיפים לאווירה המיסטית של התרחשות הנס בשמים. תאור העיירה, בית הכנסת, לבוש הדמויות - תורם להכרת רקע הסיפור ולהעמקת האווירה.
גבאי י.עליקמא הקטןגוטמן (ברטוב) מריםסיני ת"א1950מציאותיהרפתקאותספור מחורז3מעולהקלאסיקה / רקע הסיפור אינו מובן לילדים. מדוע בכל זאת הם אוהבים את הסיפור? הסיפור כתוב בחריזה קלה ובמקצב מצוין, העלילה הרפתקה מאוד מעניינת ואקטואלית לילדים קטנים. האיורים- מגזרות נייר, שחור ואדום. בהירים, ברורים, מושכים את העין ומובילים את העלילה.
גוג ונדהשנהב חיהמליון חתוליםגוג ונדההקבוץ המאוחד1983מציאותיהרפתקאותבעלי-חייםפרוזה5מעולההוצאה ראשונה-1920, ארה"ב. קלאסיקה לגיל הרך, האיורים בשחור לבן בטיב מעולה הממחיש יפה את הכמות האגדתית של החתולים.
גולדברג לאהבארץ סיןכץ אבנרספרית פועלים ת"א1986דמיוניספור "כאילו"ספור מחורז4מעולהבהשפעת המסורת הסינית. ספור שירי ידוע ואהוב, מצטיין בקצבו ובצליליותו ומכיל בתוכו מוטיבים עממיים ידועים היטב. האיורים האמנותיים של אבנר כץ עוזרים לחזות בארץ רחוקה וסימני תרבותה וגם להחיות את הדמיון החלומי של הסיפור. זהו ספר אמנותי למופת.
גולדברג לאהדב דוביים מצחצח נעלייםגוטרמן יעקבספרית פועלים ת"א1987דמיוניהאנשה / הומורבעלי-חייםספור מחורז4מעולהפעם ראשונה הופיע ב-49 בספר מה עושות האילות. המאייר בחר בסגנון "ישן" שמאיירים של סיפורים על חיות מואנשות היו מציירים. העיצוב יפה בד"כ, משתרע על עמודים כפולים. ה"פורטרטים" של בעלי החיים מסוגננים ונותנים טיפוסים שונים.
גולדברג לאהדירה להשכירהימן שושנהספרית פועלים / ספרית חלון1959דמיוניהאנשהבעלי-חייםספור מחורז4מעולהמקבילות// דירה / זוהי ההוצאה הראשונה של הסיפור, בצורה צנועה, האיורים מלווים נאמנה את ההתרחשויות, למרות שהם רישומים צנועים. בכל דף שני צבעים בלבד, או שחור צהוב, או אדום צהוב.
גולדברג לאהדירה להשכירכץ שמואלספרית פועלים ת"א1970דמיוניהאנשה / הומורבעלי-חייםספור מחורז5מעולהמקבילות// דירה / רישומים מעולים +צבעי מים. העיצוב יפה ומכובד. ה"כניסה" לספר: בטנה כתומה עם רישום שחור ה"מגדל", דיפדוף: בעמוד הכפול, שלט קטן: "דירה להשכיר" ועליו יושבת ציפור. דיפדוף: ושם הספר שוב עם ה"מגדל" ושלטים לדיירי המגדל. והסיפור מתחיל.
גולדברג לאההחלום הוא צייר גדולכץ אבנרספרית פועלים ת"א1998שירה / קובץ5מעולהיפה עשתה ספרית פועלים שהוציאה מחדש את שירי לאה גולדברג בלבוש חדש ובאיורים מרהיבים של אבנר כץ. בהשוואה ל"מה עושות האיילות" ניתן לראות התפתחותם החיצונית של הספרים. רישומים יפים וצנועים של אריה נבון לעומת ציוריו הצבעוניים של אבנר כץ.
גולדברג לאהידידי מרחוב ארנוןלואיזאדא רינצו אביגדורספרית פועלים / אנקורים1967מציאותיספור מקום / ת"א הקטנהפרוזה / קובץ8מעולהספר לילד הקורא. הסיפורים מתארים תעלולי קבוצת ילדים, חלומותיהם והרפתקאותיהם.
גולדברג לאהמה עושות האילותנבון אריהספרית פועלים ת"א1949שירה / קובץ5מעולהגננת/. קלאסיקה/.
גולדברג לאהמספורי מר קשקשכץ שמואלספרית פועלים ת"א1987דמיוניהומור / נונסנסספור מחורז7מעולההשירים הופיעו בספר "צריף קטן" ב-1959. שירי הנונסנס האלו זכו באיוריו של שמואל כץ. אלה "משתוללים" בצבעוניותם ונותנים תאור "משוגע" לצרופים "המשוגעים". אולי(?) מבהירים אותם... חבל שיש תמונות עמוסות מידי.
גולדברג לאהנסים ונפלאותקמחי יחזקאלספרית פועלים ת"א1969מציאותיהרפתקאותפרוזה7מעולהספר לילד הקורא. רישומים בינוניים.
גולדברג לאהצריף קטןנבון אריהספרית פועלים ת"א1959דמיוניהאנשהבעלי-חייםפרוזה / קובץ5מעולהספורי עם שונים. איורים מינימליסטיים.
גולדברג לאה-מספרתמלכת שבא הקטנהריבקין-בריק חנה-צילמהספרי צבר ת"א1958מציאותיפרוזה7מעולהספור מחיי ילדים עולים. הספר דן בקליטתה של ילדה במוסד חינוכי, חבלי הקליטה, צרות ושמחות. הסיפור אקטואלי גם לימינו. הצילומים מעולים.
גולדברג לאה - עיבודהביתן הקטןטנאי תרצהספריית פועלים / אנקורים (הוצאת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר מרחביה)1968דמיונימעשייה עממיתבעלי חייםפרוזה / קובץ5מעולהמקבילות // כסיה /. בספר תשעה סיפורים מעובדים ממדינות שונות. הסיפור הפופולארי, הביתן הקטן, מעובד מרוסית. בנוסח המקורי בעלי החיים מסתתרים מפני הקור בתוך כסיה, אצל גולדברג בביתן. הסיפור כתוב כסיפור מצטבר, כל הקטנים מוצאים מקום, רק הדוב יוצא דופן, הורס את הבית אך לא נפגע.
דוידית רבקהמי אוהב מהשלוס רותדביר1958מציאותישל פה ועכשיופרוזה ושירה / קובץ2מעולהספורים ושירים העוסקים בתאור הסביבה הקרובה של הילד הקטן. מבנה מאוד קל.
דוקטור סוס(דר' זוס)נאור לאההמלחמה האיומה על החמאהדוקטור סוסכתר י-ם1986דמיוניהומור / נונסנספרוזה4מעולהספור נועז בביטויי מילות נונסנס, הספר על האבסורד שבמלחמות. הסיפור יובן כמשל רק בגיל בית הספר. האיורים הקריקטוריים של הדוקטור מוכרים וידועים לאורך כל יצירתו.
דוקטור סוס(דר' זוס)גולדברג לאההמלך צב-צבדוקטור סוסספרית פועלים ת"א1965דמיונימשל / האנשה / הומורבעלי חייםפרוזה / קובץ5מעולהקלאסיקה/. בספר שלושה סיפורים: המלך צבצב, הציפור ציפצפורה ועוד אחד. גם בעה"ח המאויירים ע"י דוקטור סוס יחודיים. בין הצבים הרבים לא נמצא שניים זהים. כל אחד וההבעה שלו. כך גם הציפור, הארנבת והדוב.
דיצני רמימה לא אמרו על רמיכץ אבנרכתר י-ם1987מציאותיהומורפרוזה7מעולההסבר של מילות גנאי או חיבה ביידיש או בסלנג. החל מגיל בית הספר יצחיק מאוד את הילדים, הנעורים והמבוגרים. אבנר כץ עשה את המיטב המתאים ע"י איוריו המזכירים את יהושוע הפרוע ואת מקס ומוריץ. כל עמוד מחולק לתמונה גדולה במסגרת ומתחתיה 4 תמונות קטנות "מבהירות" העמודים בצבע קרם. רקע האיורים לבן וכל תמונה ממוסגרת. י ו פ י !
האחים גריםגולדברג לאהלכלוכית / סינדרלהסרקין עמליה - בובות מצולמותספרית פועלים ת"א1937דמיונימעשיה עממיתפרוזה5מעולהמקבילות//סינד. העיבוד משנה את המבנה של ספור המעשיה והופך אותה לנובלה. כל ארוע בספור מורחב ומתואר בצורה חיכנית וביקורתית על המנהגים בבתי המלוכה. הצלליות היפות מוסיפות יופי וחן לספר.
הגדה של פסחהגדה של פסחחסרעצמית אילת השחרמעולהמקבילות // הגדה /. פורמאט קטן המזכיר את ההגדות העממיות הישנות בקליגראפיה, באיורי שחור לבן, בהדגשת ראש פיסקה על ידי אותיות מוגדלות ו / או אותיות מקושטות. התמליל כמעט מסורתי.
הולם אןהלוי יואבאני דודאין איוריםספרית פועלים/סדרת נעורים1983מציאותיהרפתקאותפרוזה10מעולהספר לילד הקורא. הרפתקאות של ילד בודד ששרד הודות לכוחו.
הורן חנההלו הלו אבאפלדמן ברכהאצלנו1963מציאותיהומור / עולם הפוךפרוזה- מבנה מיוחד3מעולההספר מתאר מצבים מציאותיים מסביבתו הקרובה של הילד הקטן. משפטים קצרים הנוגעים בבעיות רגשיות אקטואליות.
הורן חנהזרע של צנוניתפלדמן ברכהאצלנו1968מציאותישל פה ועכשיופרוזה3מעולההספר מתאר מצבים מציאותיים מסביבתו הקרובה של הילד הקטן. משפטים קצרים הנוגעים בבעיות רגשיות אקטואליות.
הלוי בנימיןאורי וערןאליעז אוריספרית פועלים ת"א1960מציאותיסיפור-מקוםפרוזה / קובץ9מעולהספר לילד הקורא. נימה רגישה בסגנון ובתוכן.
הלוי בנימיןאורי וערןאליעז אורייהושע אורנשטיין / יבנה1971מציאותיסיפור-מקוםפרוזה / קובץמעולהספר לילד הקורא. כל סיפור מכיל עלילה מרתקת ומקרין הרגשות בין הילד לסביבתו.
הלל עומראותי לראות אף אחד לא יכולצרפתי רותמסדה1967הומור / גוזמאותשירה / סוגים שונים5מעולההומור אבסורדי המתואר במשחקיות במילים ובסיטואציות מוזרות. הציורים המלווים את השיר מוסיפים הרבה בתאורים את הצד הדינמי של האירועים.
הלל עומראני פשוש בטח ואוליאפרת מיכלהקבוץ המאוחד1987הומורשירה / קובץ5מעולהקובץ המכיל שירים שונים, בינהם גם חרוזי אמירה קצרים. "אני פשוש" בלבושו הראשוני אוייר ע"י אבי מרגלית. רצוי להשוות שני הסגנונות השונים של האיור. זה של מיכל בהיר, עשוי ברוחב לב. החיות והנוף (רקע) יפים, אך הדמויות לא מביעות דבר, שיר חדש נוסף, יש שירים שנלקחו מ"אני פשוש" ויש מ"אותי לראות....".
הלל עומרבולבול למה ככהכץ שמואלמסדה1976שירה / סוגים שונים5מעולהקלאסיקה/.
הלל עומרבוקר טובאפרת מיכלהקבוץ המאוחד1961שירה / סוגים שונים4מעולה
הלל עומרדודי שמחהצרפתי רותהקבוץ המאוחד1964הומור / עולם הפוךשירה / סיפור-מסגרת5מעולהקלאסיקה/.
הלל עומרהספר הגדול של ע. הללפרנקל אלונהעם עובד/הקבוץ המאוחד1992?גננת/. קלאסיקה/.
הלל עומרהרפתקה בקבוץלוטן י. - צילוםפרדריק וורנה לונדון - ניו יורק1966מציאותיספור מקוםפרוזה5מעולההספר יצא בעקבות תסריט. מכאן הצילומים ולכן התמליל איננו בסגנון סיפוריו המעולים של ע. הלל.
הלל עומריוסי, ילד שלי מוצלחכץ שמוליקמסדה1978שירה / קובץ5מעולהקלאסיקה/. "קצת שירים חדשים, קצת ישנים. בקצרה: שירים משירים שונים". כך בהקדמה. ובפנים- נמצא מכרים ישנים ונכיר חדשים. האיורים יפים ומאפשרים בדיקות והשוואות עם מאיירים אחרים שכבר איירו שירים אלו.
הלל עומרמה עושים העצים?לקיצביץ' יוחנןכנרת1986שירה / מולחנים5מעולהשניים עשר שירים מוכרים של ע. הלל שזכו להלחנה ע"י מוזיקאים טובים. האיורים, רישום +צבע מים, שונים מאוד מהאיורים בספריו האחרים של ע. הלל, כדאי להשוות.
הלל עומרמה קרה לקרוקודילפרנקל אלונהעם עובד ת"א1976דמיוניהאנשה/הומורבעלי-חייםספור מחורז6מעולהקלאסיקה/. סיפור שירי עליז ומשעשע. האיורים ברישומים עגלגלים. וכמובן גם "נפתלי" אינו חסר מקהל הממתינים לתורם לרופא שיניים.
הלל עומרמזבוב עד פילפרנקל אלונהכתר י-ם1977שירה / סוגים שונים5מעולהקלאסיקה/.
הלל עומרמעשה בחתולייםפרנקל אלונהכתר י-ם1977שירה / סוגים שונים5מעולהקלאסיקה/.
הלל עומרמעשה בעופר אילים ועוד סיפוריםקדמון כריסטינהכנרת1989מציאותיספור מקוםפרוזה5מעולההסופר מצטיין בסגנונו הייחודי. מעניין למצוא בסיפורים קוים מיוחדים-מטפורות, פתגמים ואדיומות, אותם הוא משנה לפי רצונו ויוצר הומור בשינויים אלו. יש בין האיורים יפים, אקספרסיביים, אך יש גם כאלה שהם על גבול הקיטש.
הלל עומרספר הקשקושיריםאיל אורהסירקיס1988הומורשירה / קובץ5מעולהחמישה פרקים של שירים "ממזריים"-א) מחרצן ועד היפופותם. ב)איפה, למה,מה נשמע? ג) שטויות וקשקושים. ד) דברי חכמים. ה) לדודי שמחה קשה להתרכז. חביב ומאויר יפה.













הלל עומרענן בידגוטרמן יעקבספרית פועלים ת"א1989מציאותיספור-מקוםפרוזה5מעולהזכרונות ילדות של הסופר ממשמר העמק, רווי נוסטלגיה והומור.
הלל עומרקול דודי שמחהצרפתי רותהקבוץ המאוחד1976הומור/עולם הפוךשירה / סיפור-מסגרת5מעולהקלאסיקה/. אוסף של כל השירים שנכתבו ע"י ע. הלל על דודי שמחה.
הלל עומרשלום לך פרת משהפרנקל אלונהעם עובד ת"א1977שירה / סוגים שונים5מעולה
הלל עומרתכלת וקוציםרכב רוני-עיצוב/חנני רות-צילוםספרית פועלים ת"א1987מציאותיספור-מקוםפרוזה7מעולהזכרונות ילדות של המשורר על רקע משמר העמק, נופו, אורח חייו ודמויות. הכל כתוב בהומור חייכני טוב. קטעים קצרים, בעלי פואנטה מפתיעה: כל קטע אופיני למקום ומביא קשת רב גונית של דמויות. הכל כפי שהילד הלל קלט אותם. מכאן שאלה קטעים אוטוביוגרפים המתואירם תוך התחיות ואהבה. יש קטעים המתאימים לגיל הגן ואחרים, לכל הגילים. מעולה.
הרטלי ברנרדאבנון יצחקהבונה פקובינוביץ כרמלהקיבוץ המאוחד / ספרית פועלים1986בעלי-חייםפרוזה6מעולההוצאה מחודשת, האנשה מציאותית. כל הספרים של רטלי מומלצים לקריאה בהמשכים בכיתות א'-ב'. הספרים יצאו לאור בראשית שנות ה-50 ויש לברך על הדפסתם מחדש. ההוצאות החדשות מוסיפות ומושכות. הציורים בספר זה חיוורים מאוד, באחרים - טובים יותר.
הרטלי ברנרדאבנון יצחקהדוב ברואפרת מיכל - עריכה גראפיתהקיבוץ המאוחד / ספרית פועלים1950בעלי-חייםפרוזה6מעולההאנשה מציאותית. סיפורים אלה מתארים את חייהם של בעלי החיים, אופיים, הרפתקאותיהם. האירועים בספר מקרבים את הילד לעולמם של בעלי החיים. ספרים טובים לקריאה באוזני הילדים.
הרטלי ברנרדאבנון יצחקהפינגוין גוגורכב רוניספרית פועלים ת"א1985בעלי-חייםפרוזה6מעולהעריכה מחדש: שליט עדנה. האנשה מציאותית. סיפורים אלה מתארים את חייהם של בעלי החיים, אופיים, הרפתקאותיהם. האירועים בספר מקרבים את הילד לעולמם של בעלי החיים. ספרים טובים לקריאה באוזני הילדים.
הרטלי ברנרדאבנון יצחקהקוף קראאפרת מיכל - עריכה גראפיתהקיבוץ המאוחד / ספרית פועלים1986בעלי-חייםפרוזה6מעולההאנשה מציאותית. סיפורים אלה מתארים את חייהם של בעלי החיים, אופיים, הרפתקאותיהם. האירועים בספר מקרבים את הילד לעולמם של בעלי החיים. ספרים טובים לקריאה באוזני הילדים.
הרטלי ברנרדאבנון יצחקלוקי הזאברכב רוניהקיבוץ המאוחד / ספרית פועלים1987בעלי-חייםפרוזה6מעולההאנשה מציאותית. סיפורים אלה מתארים את חייהם של בעלי החיים, אופיים, הרפתקאותיהם. האירועים בספר מקרבים את הילד לעולמם של בעלי החיים. ספרים טובים לקריאה באוזני הילדים.
וילדרסמית בריאןשניר מיריקלבד על המרבדוילדרסמית בריאן/*הקבוץ המאוחד1982דמיוניהאנשהבעלי-חייםפרוזה2מעולהמקבילות/מרבד/. הספור מורכב מחמישה משפטים הנותנים את העובדות. כל התוכן הרגשי מובן לפי האיורים המרהיבים הממחישים את ההתרחשות.
ולד תרצה-ספרההפרה ומטבעות הזהבולד תרצה/*עם עובד ת"א1981דמיוניהומור / טפשיםפרוזה6מעולהמספורי "חלם". איורים יפים המשקפים את האוירה ההומוריסטית של הספור. טיפוסים ובתים אופיניים של העיירה.
זאבתמר והסביוניםטנאי תרצהעם עובד / ספריה לילד ת"א1943מציאותישל פה ועכשיופרוזה4מעולהרישומים עדינים נאיביים + צבעי מים
זאב אהרוןפרחי ברטנאי תרצההקבוץ המאוחד1950שירה / קובץ4מעולהמשורר המייצג את התקופה של שנות השלושים המוקדמות. השירים מתארי "גיבורים קטנים". גם הליריקה מאוד יפה ומתאימה גם לילדים קטנים.
זולוטוב שרלוטמאיר מירהמר ארנב והמתנה הנהדרתסנדק מוריסספרית פועלים ת"א1990דמיוניהאנשהבעלי-חייםספור מחורז4מעולההארנב העוזר, מדבר וחכם, הופך את הסיפור המציאותי הקטן לסיפור דמיוני. תבניות חוזרות-רק הצבעים משתנים. מתאים לגיל הרך. איוריו האימפרסיוניסטים של סנדק מעניקים אווירה מיוחדת לסיפור הפשוט.
זך נתןשירים על כלב וכלבהקניספל גרשוןהקבוץ המאוחד1990מציאותיבעלי חייםשירה / סיפור-מסגרת15מעולהשירים לנעורים ולמבוגרים, הספר שופע אהבה לכלבים וגם חכמה. האיורים היפים מוסיפים הרבה לאיכות האסטטית של ההוצאה.
זרחי נוריתאלף מרכבותצרפתי רותספרית פועלים ת"א1979שירה / סוגים שונים8מעולה
זרחי נוריתאני אוהב לשרוק ברחובכץ שמוליקמסדה1967שירה / קובץ5מעולה
זרחי נוריתבאה המלכה למלךאיתן אורהמסדה1992שירה / קובץ5מעולהגננת/. הספר מכיל שירים שנבחרו מכל יצירתה של זרחי, המיטב של שירתה נמצא בספר זה. הציורים הצבעוניים מוסיפים חגיגיות מיוחדת לקובץ זה. רובם מצוירים בצבעי מים. ספר מופת!
זרחי נוריתהמלכה פטריה והמלך פטרדבקוביץ לידיה (חיתוכים)עם עובד / ספרית שפן הסופר ת"א1971שירה / קובץ5מעולה
זרחי נוריתהנמר שמתחת למיטהכץ אבנרמסדה1976שירה / סוגים שונים5מעולה
זרחי נוריתחמש דקות מקגנובהחבקין הלהספרית פועלים ת"א1990דמיוניהומור/נונסנספרוזה10מעולהספר לילד הקורא. ספור מעניין, חכם ורב רבדי. לילד הקורא. האיורים היפים מוסיפים הרבה קסם ויופי.
זרחי נוריתחרצן בפההוס גלימסדה1971שירה / קובץ5מעולה
זרחי נוריתיוני והסוסקרמן דניזמורה ביתן מודן ת"א1975דמיוניפרוזה8מעולהספר לילד הקורא. האיורים, שחור לבן, הולמים מאוד את האווירה הדמיונית, הקודרת של הסיפור. רצוי להשוות אותם עם איוריו בספרים ההומוריסטים שאייר: "הגברת מרחוב בצלאל" או "אניה במזוודה". איורים בדמות חיתוכי עץ מוסיפים הרבה לסיפור ומעמיקים את תוכנו הדמיוני.
זרחי נוריתישנונהצרפתי רותכתר י-ם1978שירה / סוגים שונים5מעולה
זרחי נוריתכף עץ וקדרה שטוחהצרפתי רותמסדה1969שירה / סוגים שונים5מעולה
זרחי נוריתכפפותחבקין הלהמסדה-פנינים1995האנשהשירה6מעולהשועל ושועלה רוקדים ביחד, תוך כדי הריקוד אנו לומדים להכיר את היחסים ביניהם. הנושא מתאים למתבגרים. מהתמונות היפות יהנו גם הצעירים.
זרחי נוריתלא לגרש את נניאיתן אורהספרית פועלים ת"א1979מציאותיפרוזה8מעולהספר לילד הקורא. חשוב לבדוק את רישומיה של אורה איתן. כדי להשלים את הבנת יכולתה להתאים את סגנונה לסוגי ספרות שונים.
זרחי נוריתמה ראיתי? טעיתי!חבקין הלהקוראים, דני ספרים1997דמיוניהאנשהספור מחורז6מעולההספר בנוי מחרוזי נונסנס שנוצרו על שינויים בלתי אפשריים החלים על עצמים שונים הנראים אחרת בזמן הקנייה ולאחר תקופת זמן בבית. ספרון "אלגנטי" מאוייר בטוב טעם ובהומור ויופי הראויים לשבח. הזיווג בין הסופרת למאיירת הוא הערך המוסף של הספר.
זרחי נוריתמקל מכשפותחבקין הלהכתר י-ם1994ספור "כאילו"מכשפהפרוזה5מעולההסיפור מתאר יחסים בין מבוגר לילד. יחד הם מחפשים מקל קסמים. כל סיפור מתאר את החיפוש והדמיונות הקשורים לסביבה הקרובה, כל ענף זרוק עשוי לחולל קסם. האיורים עדינים, אסתטיים, מוסיפים לאווירה. נוסף לאקוורילים יש גם צלליות יפות ממגזרות נייר.
זרחי נוריתנמר בפיג'מה של נייראיל אורהקוראים 1996ספור "כאילו"פרוזה4מעולהבספור הילד "משחק" את הנמר. נפוץ אצל ילדים רבים בגיל זה. המבוגרים מנסים להחזיר אותו למציאות, כמובן ללא הצלחה. הנמר עוזר לו להיות יותר חופשי. לעשות מה שהוא רוצה. האיורים מעניינים - הדמיונות צבעוניים, ההתערבות של העולם המציאותי ברישום. רק אחרי שרשרת של משחקי נמר הילד חוזר למציאות.
זרחי נוריתפס על כל העירצרפתי רותמסדה1975שירה / סוגים שונים5מעולה
חבקין הילהאגדה של אלף ביתחבקין הילה/*ספרית פועלים ת"א1989אלפוןספר-תמונות5מעולהספרי אלף בית. האיורים יפים מאוד, נותנים לילדים את החופש לזהות את הדמויות והאובייקטים לפי האות המופיעה בציור. כל המרבה הרי זה משובח. בסוף הספר מופיעה קונקורדנציה של כל המילים.
חיימוביץ דפנהחלומות בענניםרובינגר אמיספרית מעריב אור-יהודה1994שירה / קובץ2מעולהמצלול מעולה לשירים, קצרים וחייכנים. הילדים ירכשו אותם כפי שרוכשים שירי רחוב. האיורים הצבעוניים המלווים את השירים הקצרים מוסיפים חן והומור. ניכר שהשירים נכתבו תוך כדי עבודה עם ילדים.
טהרלב יורםהדודה שלי מרחוב הנביאיםטהרלב יורםעם עובד / ספרית שפן הסופר ת"א1979מציאותיהומור/גוזמאותסיפור-מחורז5מעולהקלאסיקה/. האיורים קריקטוריים. פחות מידי דינמיים. שימוש יתר במוטיב "ילד יושב על סיר". והילד - גדול מידות והסיר אינו מתאים לו.
טהרלב יורםהספר הגדול של יורם טהרלבנדב נועםעם עובד ת"א1993סוגים-שונים / קובץ5מעולהגננת/. נעים להיפגש עם היצירות האהובות. האיצטלה החגיגית של קובץ מהנה מאוד. הרישומים בשחור לבן ולפעמים בצלליות, מוסיפים שכל סוגי התמלילים שהספר מכיל.
טהרלב יורםנח (תיבת)קרמן דניגודים-ספריה לקורא הצעיר1982דמיוניהומור/עולם הפוךמקראסיפור-מחורז7מעולהמקבילות//מבול/. תפיסה הומוריסטית של סיפור תנ"כי. האיורים הקריקטוריים יפים ומתאימים לטקסט.
טפר יונהבקבוק הבושם של אמאכץ אביהקבוץ המאוחד1986מציאותישל פה ועכשיופרוזה8מעולהסיפור רגיש ובנוי יפה על גסיסתה ומותה של אמא. הבת היחידה מנסה להבין ולחיות את התקופה הקשה.
טפר יונהחצבים של ניריצחקי רוניהקבוץ המאוחד / ספרית גורים1985מציאותישל פה ועכשיופרוזה9מעולהספר לילד הקורא. סיפור עדין ורגיש המתאר תגובותיו של הנכד על אירוע מחייו של סבא שלו האהוב. הרישומים העדינים תואמים את הסיפור המרגש. שנים עשר פרקים, 55 עמודים, מנוקד.
יונתן נתןלילך מקבוצת אילנותמירום פטר-צילוםספרית פועלים ת"א1963מציאותיסיפור-מקוםפרוזה8מעולההספר מתאר חיי יום יום של קבוצת ילדי בי"ס בקיבוץ דמיוני. במרכז ילדה עם שמחותיה ובעיותיה. צילומים מעולים בשחור לבן.
ילן שטקליס מריםהילדה והדבנלקח מעיתון רוסיספרית פועלים ת"א1987דמיוניהאנשה / מעשיה עממיתפרוזה5מעולההסיפור ראה אור ב"פרח השני", אוסף מעשיות רוסיות. ואח"כ באוסף נוסף בשם "תפוחי עלומים". האיורים יפים, מצויירים בסגנון נאיבי עם פריטים דקורטיביים עממיים (ראה: לבוש כפרי, קישוט הסל, השער, השעון, הבית, הכלים ועוד). ספרון מסוגנן ויפה.
כהן-אסיף שלומיתגלגל הלחמניותצח-גרבר ליאתהקבוץ המאוחד1995שירה / קובץ3מעולהקובץ זה מביא לנו מבחר מעולה של שירים קטנים הנאמרים בע"פ, סיפור קצר המסופר במקצב וסיפורים ארוכים יותר מלאי הבנה ורגש. האיורים בשחור-לבן מאפשרים לילדים לדפדף בספר ולמצוא את התמליל האהוב עליהם.
כהן גרדהאחוריים של חמוראלמליח טוביתספרית פועלים ת"א1986מציאותיסיפור-מקוםפרוזה / קובץ5מעולהסיפורים על קיבוץ אילון. הסיפורים מצטיינים בתאור ברור והומור, מספרת בע"פ, כותבת, מביימת ואפילו טבחית מומחית. מקרינה מאישיותה הצבעונית על היצירה. בספר מתואר תהליך של הכנת הצגה עם ילדים. הבעיה - איך ליצור חמור משני ילדים ומי יהיה האחוריים, המסר: כדאי להיות "אפילו" אחוריים של חמור כדי לזכות באהדת הקהל.
כהן גרדהלאסוף סיפורים בחצרגבעוני שלזניאק עדנהספרית פועלים ת"א1978מציאותיסיפור-מקוםפרוזה / קובץ5מעולהגננת / . סיפורים על קיבוץ אילון. הסיפורים מצטיינים בתאור בהיר והומור, מספרת בע"פ, כותבת, מביימת ואפילו טבחית מומחית. מקרינה מאישיותה הצבעונית על היצירה. במבוא מסבירה הסופרת שכל טיול בחצר בעיניים פקוחות מזמן סיפורים.
כהן גרדהעכשיו הוא כבר אבא שליגבעוני שלזניאק עדנהספרית פועלים ת"א1983מציאותיסיפור-מקוםפרוזה / קובץ5מעולהסיפורים על קיבוץ אילון. הסיפורים מצטיינים בתאור ברור והומור, מספרת בע"פ, כותבת, מביימת ואפילו טבחית מומחית. מקרינה מאישיותה הצבעונית על היצירה.
כהן גרדהשאולי בלבולידרום מאיר-צילוםספרית פועלים ת"א1972מציאותיסיפור-מקוםפרוזה / קובץ5מעולהסיפורים על קיבוץ אילון. הסיפורים מצטיינים בתאור בהיר והומור, מספרת בע"פ, כותבת, מביימת ואפילו טבחית מומחית. מקרינה מאישיותה הצבעונית על היצירה. הספר היחיד המלווה בצילומים על הרקע המעניין של חצר המוזיקות של מאיר דרום.
כהן גרדה ככה זה אצלנו איך אצלכם?חפץ יעקבספרית פועלים / הקבוץ הארצי1977מציאותיסיפור-מקוםפרוזה / קובץ5מעולההסופרת יודעת לספר סיפורים מרתקים ודרמטיים, כולם קשורים בתולדות המקום בו היא חיה. עלילה דינאמית והומור מציינים את היצירה שלה. רישומים מעטים, לא מבליטים די את המקום בו נוצרו הסיפורים.
כפרי יהודיתלוין גדעון מסבירלאהוב לויתן כחולכפרי יהודית ספרית פועלים / הקבוץ הארצי1983מציאותיתצפיותפרוזה12מעולהספור אמיצי על יד בן ארבע. זהו יומנה של אם שהקשיבה והסתכלה בבנה. תצפיות אל המראות תכונות ילדיות רבות שניתן לגלותם אצל ילדים.
כץ אבנרואז הצב בנה לו ביתכץ אבנרכתר י-ם1979דימיוניהאנשה / הומוראטיולוגיפרוזה5מעולההספר צוחק מהארכיטקטים הנדרשים להתאים עצמם לשגעונות בני האדם. איך הם בונים לצב? שלושת הספרים מחייכים על חולשות בני האדם ומבליטים את טבע האדם וסקרנותו. העובדה שהסופר הוא גם המאייר מוסיפה אחדות אמנותית. שלושת הספרים הם: מישהו מוצא פרח, מישהו מוצא כתר והספר הזה.
כץ אבנרמישהו מוצא כתרכץ אבנרכתר י-ם1979הומור / גוזמאותפרוזה5מעולהכתר פשוט יכול לעורר כבוד, הערצה, חגיגה. שלושת הספרים מחיכים על חולשות בני האדם ומבליטים את טבע האדם וסקרנותו
כץ אבנרמישהו מוצא פרחכץ אבנרכתר י-ם1979מציאותיהומור / גוזמאותפרוזה5מעולהגם התעניינות תמימה יכולה לגרום להתקהלות. שלושת הספרים מחיכים על חולשת בני האדם ומבליטים את טבע האדם וסקרנותו. העובדה שהסופר הוא גם המאייר מוסיפה אחדות אמנותית. שלושת הספרים הם: מישהו מוצא לו פרח, מישהו מוצא כתר,...ואז הצב בנה לו בית.
לוין תלמי אמהפורים באלולרוזנבאום בנימין / קמחספרית פועלים נעורים מרחביה1954מציאותיספור מקוםפרוזה / קובץ6מעולהבהוצאה הראשונה אוייר הספר ע"י בנימין רוזנבאום. בהוצאה זו השנייה מילא את החסר יחיאל קמחי.
לונדון מרסלהנעם והעפיפוןחבקין הילההקיבוץ המאוחד / ידיעות אחרונות1994מציאותישל פה ועכשיופרוזה / לירי4מעולהספרית חמד, סיפור לירי המתאר שותפות בעשיה בין אב לבן. קשר עמוק בין נעם לבין יציר כפיו, העפיפון. הסיפור רווי רגש, נאמן לצורת החשיבה וההרגשה הילדית. האיורים היפים מהדהדים הרגשות אלו.
ליאוני ליאוקרמר עדנהניקולס איפה היית?ליאוני ליאוספרית פועלים ת"א1993דמיוניהאנשה / משלבע"חפרוזה4מעולהניקולס העכברון עובר הרבה הרפתקאות: נופל מפיה של צפור טורפת לתוך קן גוזלים,חי איתם, הם מתיחסים אליו יפה ומצילים אותו.כשהגוזלים פושים כנפיים גם ניקולס יורד מהעץ ומוצא שוב את משפחתו. מוסר השכל:אם פוגשים ציפור אחת רעה אין זה אומר שכל הציפורים רעות.גם פה כהרגלו משלב ליאוני ציור וקולאז' בצורה מרהיבה.
ליאוני ליאושריג תקוהקטכחול וקטצהובליאוני ליאוהקיבוץ המאוחד1975דמיוניהאנשהפרוזה4מעולהקלאסיקה סיפור משפחה כחולה ומשפחה צהובה כאשר כל הדמויות מיוצגות באיור ע"י כתמי צבע קרועים מנירות צבעוניים. ההעזה אינה מחטיאה את המטרה אצל ילדים. הם מקבלים את התאור המופשט בגלל המסגרת הספורית הפשוטה והאקטואלית.
לנואל אסתר / אל - עריכהשיר לאלף עריסותאראלההקבוץ המאוחד1984שירי-ערששירה / קובץ0מעולהגננת. אוסף שירי ערש, התוכן מובחר, העיצוב מעולה. האיורים מוסיפים לאוירה הלילית, גזירות ניר בשחור, צהוב וכתום.
מאיר מירהאני אוהב לציירגוטמן נחוםספרית פועלים ת"א1972שירה / קובץ5מעולהנחום גוטמן נתן למירה מאיר ציורים שלו ובהשפעתם היא כתבה את השירים.בסוף הספר יש חמישה איורים ללא שירים המשוררת מציעה לילדים לחבר לעצמם שירים.
מולדובסקי קדיהאלתרמן נתןהילדה אילתאפרת מיכלהקבוץ המאוחד1986ספור-מחורז4מעולהשני דברים עיקריים חסרים באיורים:הבעות פנים יותר אקספרסיביות והבדל מהותי יותר בין מציאות לחלום.אמנם המציאות תמיד בגוונים חום כתום צהוב והחלומות יותר אוריריים ובהירים,אך מהמציאות חסרים:אבא,אמא,רקע של עירה,פרוור,בית שח וכדומה.חלומותיה של אילת אמנם כלל ילדיות,אך הרקע דורש הבהרה ואיורים מאירים היו תורמים הרבה.
מולדובסקי קדיהשניר מיריקעוגת הפלאיםקרמן דניהקבוץ המאוחד1999מציאותיספר "כאילו"ספור מחורז5מעולהטוב שזכינו לתרגום של הספור שנכתב במקורו באידיש.קדיה מתארת את חלומתיהם ורצונותיהם של הילדים החיים בשכונה נדחת בגולה.על אף המרחק ההיסטורי כל שיריה מדברים אל הילדים גם בארץ.האיורים יפים ותופסים שטח גדול,משקפים יפה גם את הדמויות המיוחדות וגם מצבי חיים-סביבה אנושית וסביבה חומרית.
מולדובסקי קדיהפתחו את השערטנאי תרצההקבוץ המאוחד1950ספור מחורז / קובץ5מעולהגננת קלאסיקה.הספר מתאר את חיי הפרברים העניים של ורשה.הספר נכתב ביידיש ותורגם ע"י טובי משוררינו.
מולדובסקי קדיהאלתרמן גולדבפתחו את השערלין מושיקהקבוץ המאוחד1995של פה ועכשוספור מחורז / קובץ5מעולהמהדורה שבע עשרה,מהדורה ראשונה 1945.מהדורה חדשה,הפורמט והאיורים משופרים ומתאימים את עצמם לתקופה.המאייר משקף באיורים ראליסטיים צבעוניים את כל מהלך הספור.הספר מושך מאוד מבחינה חיצונית
מוסקונה - ליקט וסידר אלימלך משה - גיורא עריכה ונוסח עבריפניני ספרדבן נתן אריה / דייגי רפי- עריכה גראפיתספרית מעריב ת"א1982פרוזה15מעולהפתגמים. האיורים- מספרים יהודיים עתיקים. אלפיים פתגמים מאוצר החוכמה היהודי של ספרד.
מוריץ זיגמונדנצר אלילא אשםרייך קרוליהקיבוץ המאוחד / אופיר ממיטב ספרות הילדים1987מציאותיפרוזה10מעולהספר לילד הקורא.הספר מתאר את צרותיו של ילד עני הנשלח ללמוד בבית ספר של עשירים הודות לכשרונו.צרות הילד ומאמצו להשתוות עם האחרים נוגעים ללב.
מיקלתוויט לוסי - ערכהאיןיגעתי ומצאתיציירים קלאסיםספרית פועלים ת"א1998בעלי חייםספר תמונות5מעולהספרה השני המחפש דרך להפגיש ילדים עם אמנות. מציב מטרה לילד המתבונן: למצוא את בעל החיים בתמונה. דרך מיוחדת העוזרת לילדים להתעמק בתמונות אומנותיות.
מנוסי דידיכובע על הגובהמנוסי צילהכנרת1996מציאותישל פה ועכשוספור-מחורז3מעולהספור מצטבר. ספור לבבי וחם,סבא מספר לנכד,סבתא מציירת.הסיפור מתאר הרפתקאות הכובע שעף ברוח ונרטב.האיורים מזכירים ציורי ילדות ראשונים.בוודאי "מוכרים"לעיני הילד המצייר.
מנוסי דידימתנה קטנה גדולהמנוסי צילהכנרת1996מציאותישל פה ועכשוספור-מחורז5מעולההחרוזים מספרים סיפור פשוט-המתנות הזורמות לנכדה הם חומרים לעוגה שהיא תקבל ליום הולדתה.ספר הומוריסטי מובן לילדים.האיורים הם מעין הדבקות של מגזרות נייר,איורים נאיביים ראליסטיים.העימוד נח בשעה שקוראים לילד הצעיר את המילים הוא יכול לראות היטב את האיור.
נצר אלימיקי-הרפתקאותיו המופלאות של חתולפרנקל אלונהמסדה ר"ג1971מציאותיהרפתקאותפרוזה8מעולהספר לילד הקורא.
נשר דורוןספור מביצהקדמון כריסטינהספרית פועלים / סדרת פשוש1991מציאותיספור "כאילו"פרוזה5מעולהספור מאולתר,אב מספר לבנו בשעה שהוא מטפל בו.התקשורת בין האב לבנו מניעה את העלילה מהמציאות אל הדמיון,משיחת יום יום לספור מעשיה.האיורים משקפים בצורה נכונה את השילוב בין המציאות העכשווית לעלילה הדמיונית בספור.
נתן אלתרמן - עיבודערדלי הפלאבינדר צילהמחברות לספרות ת"א1962דמיוניהאנשהבעלי חייםסיפור מחורז8מעולהעיבוד פיוטי של מעשיות עממיות. הסיפורים בספר: 1. ערדלי הפלא. 2. להקת היער. 3. הזנבות. 4. מי ימצא את סוף הדרך. 5. מי יגיע ראשון.
סגל מרדכי - ליקטספורי אגדהינקו מרסלסמינר הקבוצים ת"א0דמיוניאגדהפרוזה5מעולהשני עותקים. המקור הוא ספר אגדה של ביאליק. שבעה איורים של ינקו מקשטים את הלקט. רישום וצבע וכתב מסוגנן יוצרים שלמות. כל דמות ייחודית והמתבונן קושר אותן לספורים המסופרים עליהן. מתוך האגדות בחר המעבד את אלה המתאימות לילדים.
סגל מרדכי - עריכהמיטב השיר לגןבינדר צילההקיבוץ המאוחד1972שירה / קובץ4מעולהמשוררים שונים. נסיון ראשון ליצירת אנטולוגיה לקטנטנים. תמונות צבעוניות, ספר שהוא דוגמא מצוינת ל"ספר קריאה" לקטנים.
סופרים שונים / פירוטעשרה סיפורים לקטניםמאירים שוניםהקבוץ המאוחד / ספרית דרור1962פרוזה / קובץ5מעולההספור האחרון- אורי גורי ושורי (משה טבנקין / אודרי ברגנר). שמות הספורים: 1) טפות הגשם (מרים ברטוב). 2) שבת המלכה ושפרה התופרת (דוד כהן / בריגיטה פרקנקפורטר). 3) כאשר היית קטן (נחום גוטמן) 4) מכונית הקסמים (דליה רביקוביץ / איווט שצ'ופק-תומה). 5) לאן נעלמת השמש? (מלאכי בית אריה / אריה נבון). 6)מיכה ומכבי האש (דליה רביקוביץ / יעקב אלוני). 7) שהדוד שמחה שר (ע. הלל / רות צרפתי). 8) עלילות חומית (ס. יזהר).
סימילנסקי יזהרעלילות חומיתסמילנסקי נעמיזמורה-ביתן ת"א1992דמיוניהאנשהבעלי-חייםפרוזה6מעולההספור יצא כחוברת קטנה בשנות השישים.הוצאה זו הוסיפה ליופי החיצוני צבעי-מים מאוד ליריים ויפים.הסגנון היזהרי המתאר טבע ונופים מהנה את המבוגר ומתיש את הילד הקורא.אין פרופורציה בין העלילה הקטנה לסגנון התאורי העשיר.
סלע אורישירי שטותקודור דיקכתר לי י-ם1977דמיוניהומור / אבסורדיספור מחורז / קובץ5מעולההחריזה טובה,ההומור מאוד מתאים לילדים ונהפכו גם לשירי אמירה הודות לריתמוס ולמצלול.הרישומים הראליסטיים מסיעיים לילדים להבין את ההתרחשויות השונות.על גבול הקריקטורה בסגנונם.
סמילנסקי יזהרהכרכרה של הדוד משההוס גליהקיבוץ המאוחד1972מציאותיספור-מקוםפרוזה9מעולהספר לילד הקורא.
עבר-הדני יורםהשלקטגולומב נעמהספרית פועלים ת"א1988דימיוניהאנשהפרוזה8מעולהספור במשפטים מעטים עם איורי רישום עדינים,מינימליסטים.ספור אהבה בין איש לעלמה.
עומר דבורהמסע לארץ הגשםרביב ברוך-צילוםמסדה1968מציאותיהרפתקאותפרוזה5מעולהילדה חולמנית הולכת לאיבוד בחיפושה אחרי ארץ הגשם,ערבי זקן מציל את חייה.הצילום והתמליל תומכים אחד בשני.
עמיר-זוהר עליזהאצל סבתא נינהכץ אבנרספרית פועלים ת"א1980מציאותיפרוזה8מעולהספר לילד הקורא.שלושה ספורים,כל אחד מהם מטפל בבעיות שונות:ילדה מקיבוץ פוגשת בירושלים הווי דתי לא מוכר לה.
עמיר עליזההגשם דום והיהלוםקמחי יחזקאלספרית פועלים מרחביה 1969מציאותיספור-מקוםפרוזה5מעולהספורים על קבוץ ברעם.כתובים בסגנון בהיר ורגיש.
פגיס דןהביצה שהתחפשהפגיס דןעם עובד ת"א1973דימיוניהאנשהספור-מחורז5מעולהקלאסיקה.הספר היחיד שנכתב ע"י המשורר לגיל הרך.ספור חכם ומשעשע.הפתרונות של השתנות הביצה הם כמשל לבעיה הכר את עצמך.הגשמת חלומות מגיעה בהשפעת האהבה.
פינקרפלד אנדהשירי ילדיםגוטמן נחוםדביר1971גמדשירה / קובץ4מעולהבשיר תלמיד חכם בעמוד 51.
פירוטאיורים לסיפורי המקרא והאגדהינקו מרסלמוזיאון ינקו-דאדא / ספרית פועלים ת"א1985ספר-תמונות5מעולהספר תמונות מעולה, נותן הזדמנות לילדים להתבונן בסגנונו המיוחד של ינקו. מצורף לספר סכום פעולתו של הצייר והתאריכים בהם צייר את התמונות.
צ'וקובסקי קורנייאלתרמן נתןאיזה פלא / לימפופו / ברמלי.כץ אבנרהקיבוץ המאוחד1983שירה/קובץ5מעולהמקבילות//לימ/.קלאסיקה/. הוצאה חגיגית עיצוב יפה,כל עמוד במסגרת דקיקה.מבנה השירים (צורתם הגרפית) נראה ברור.על כל עמוד של הספר יש איור בתחתית המסגרת.האיורים מיניאטוריים ומצויירים בצבעי פסטל חיוורים.ארבעה שערים בספר וכל שער צויין באותיות גדולות על כל עמוד מקושט בציור קטן בפינה.
צ'פק קרללנג תמר ופטרדשנקהצ'פק קרל רישומים וצהקיבוץ המאוחד1982מציאותיבעלי-חייםפרוזה9מעולהספר לילד הקורא.גורים-ספרייה לקורא הצעיר רישומים עדינים ואופיניים המבהירים יפה את פעילותיו של כלבלב ומורגשת בהם אהבתו של המספר רושם לכלבו.
צבר שמעוןטוסברהינדי הגבורצבר שמעוןעם עובד / ספרית שפן הסופר ת"א1967דימיוניהומור / נונסנספרוזה6מעולהקלאסיקה.דוגמה מצוינת להומור ההגזמה והנונסנס.
צרפתי רותחושחושיתצרפתי רותמחברות לספרות ת"א1964מציאותיבעלי-חייםפרוזה6מעולהספור חייה של אוגרת.סיפור רגיש ומרגש על יצור קטן,אהוב על המספרת.העיצוב והאיורים מעולים,חלקם קולאז'ים,חלקם מצויירים בגירים בגווני האפור והחום הבהיר.הציורים ממחישים את הטקסטורה הפרוותית.
קזינס לוסידי-נור דניאלתבת נחקזינס לוסיהקיבוץ המאוחד1999מיתולוגיה*ספור תמונות4מעולהמקבילות // תיבת נח.באיורים על המבול מובלטים הפרטים כל חיה עם אישיות והילד מתקשר אליה יותר טוב ומבין את המצב הנוצר בתיבה.האיורים מעולים,מתארים כל פרט.
קיפלינג רודיארדרגלסון אברהםסתם ספוריםקיפלינג רודיארדספרית פועלים ת"א1978דימיוניאטיולוגיפרוזה / קובץ7מעולההספר תורגם ע"י רגלסון ב1935.האיורים צוירו בשנת 1902,שחור לבן כי לפי ר.ק לא הרשו לו לצבוע בצבעים.חלק מהתמונות מחולקות לשתיים-תמונה עיקרית ופס תחתון מקושט.כל תמונה מוסברת בדרך הומוריסטית ומעוררת עניין.
קרל אריקקרמר עדנההזחל הרעבקרל אריקספרית פועלים ת"א1988דימיוניהאנשהבעלי-חייםפרוזה4מעולהקלאסיקה.הוצאה ראשונה ב1969 חו"ל.עיקר ערכו של הספר-יופיו.קולאז'ים בעיצוב הממחיש את תהליך הזללנות.אין המסופר "מדוייק"אבל מעורר הנאה,תהיות ושאלות.מתומו רפוזיס בצמיחה ובדרכי החיים.
קרמר עדנהבית מטייל בגןחבקין הילהספרית פועלים ת"א1996חידותחריזה5מעולהספר מופת,הן בצורתו החיצונית והן בתוכנו.החידות נשאלות בחריזה מעולה,האיורים המסוגננים פותרים את החידות בתמונות.
קרמר עדנהחלום של צבעיםלפיד חנןספרית פועלים ת"א1967שירה / סוגים-שונים5מעולה
קרמר עדנהמה תאכל האגודלאיתן אורהספרית פועלים1994חרוזי אמירה / קובץ עממית0מעולהספר שירים הכתוב במקצב מצוין ובחריזה מעולה.כל השירים מציעים אפשרות "למשחקי אצבעות".האיורים יפים מאוד בעיקר מבחינת הצבע ושווי המשקל בעיצוב.המצלול יהפוך את השירים לשירי אמירה.בסוףהספר ניתנת הצעה למבוגרים למשחקי אצבעות בעקבות השירים.
קרמר עדנהשפה סודיתליס נעמיספרית פועלים ת"א1982שירה / סוגים-שונים5מעולה
רביקוביץ דליהמעלילות דדי המופלאדון ציפיהקבוץ המאוחד1977מציאותיפרוזה5מעולה"סופרים כותבים לילדים ונוער,המועצה הצבורית לתרבות ואמנות.הספר מכיל שלושה ספורים,הראשון מתאים לילדי ביה"ס,שני האחרים לגיל הגן.הספר מאוייר ברישומים מלווים במשטחי ירוק חיוור.
רות מריםאיפה נבות?קדמון כריסטינהספרית פועלים ת"א1992מציאותישל פה ועכשיוספור-מחורז4מעולהקלאסיקה.הספר מתאר כיצד ארבעה אחים לומדים לשחק מחבואים.האיורים יפים מאוד,לפעמים קשה לילדים לזהות את זהות האחים כי המאירת לא עקבית בציורם.הבעות הפנים של הילדים ודמותם מצוירים בנאמנות "גילאית".
רות מריםהבית של יעלאיל אורהספרית פועלים ת"א1977מציאותיספור-מחורז3מעולהקלאסיקה
רות מריםמעשה בחמישה בלוניםאיל אורהספרית פועלים ת"א1975מציאותיספור-מחורז0מעולהקלאסיקה.
רות מריםפודי הקיפודצח-גרבר ליאתספרית פועלים1994דימיוניהאנשהבעלי-חייםספור-מחורז4מעולה
רות מריםתיק הציורים של אבאעברי יעקבספרית פועלים ת"א1991מציאותיחרוזי-אמירה3מעולהקלאסיקה.בראשית הספר ספור מסגרת המתאר "כיצד נולד ספר זה".
רות מריםתירס חםאיל אורהספרית פועלים ת"א1978מציאותיספור-מחורז2מעולהקלאסיקה
רות מרים / שניר מיריק - ליקטולשונות קטניםזהר שלומיתשבא / ספריית מעריב1987תצפיות10מעולהאוסף מפי הטף, בעיקר אמירותיהם של ילדים קטנים, מוינו והוגשו כספר. האיורים (איורי שוליים), מדגישים את הפואנטה ועל ידי כך חוסכים הסברים.
רז אוריתסב סביון לומד לעוףצרפתי נורית ולביאספרית-פועלים1999דימיוניהאנשהאטיולוגיפרוזה4מעולהספור אטיאולוגי הנותן תשובה פיוטית ויפה על מחזור החיים של הסביון בטבע.מעניין להשוותו "לתמר והסביונים" של זאב הכתוב גם הוא בסגנון פיוטי וחם.האיורים מותאמים לתמליל,מגדילים בציור את הנפשות הפועלות ומגבירים את הייחודיות של צמח הסביון.השילוב של טקסט ותמונה יוצר אווירה פסטורלית.בולט הצבע הצהוב של השמש והפרח והלילה על דף כפול מראה את הסביבה בחלום.
ריי מרגרטרוזן צביבייגלהריי ה.א.הקבוץ המאוחד1975דימיוניהאנשהבעלי-חייםפרוזה4מעולהקלאסיקה
רנאר ז'ילאליעז רפאלפרנסוא ראש גזרולוטון סספרית פועלים מרחביה1950מציאותיפרוזה10מעולהספר לילד הקורא.ספר עצוב על ילד שנדחה ע"י הוריו.כתוב בצורה מעניינת ובתאור מצבים רגישים קיצוניים.
שולביץ אורי (עיבוד על פי סיפור חסידי)גבעתי רונימעשה באוצרשולביץ אוריהקיבוץ המאוחד1981דמיונימעשייה עממיתפרוזה5מעולהספר תמונות מעולה. דוגמא לערך האיור המשלים את הסיפור, ציור הרקע ואפיון הדמויות מטפחים את הרצף הסיפורי. כל אלה באקרוולים בצבעים מרהיבים.
שיינפלד אילןהספר המשונה של מרגוליסחבקין הילההקיבוץ המאוחד1991דימיוניהומור / נונסנספרוזה9מעולהספר לילד הקורא.הסיפור מתאר איך כשמישהו מבין את הקול העצמי של עצמו,הוא חי את הדמיון "באלף אלפי עינים ובאלף אלפי אוזניים".כל הדימיונות מתגשמים בטיול מלא הרפתקאות.שתי המלוות של הילד בסיפור,חנינא ואנינה מיצגות את הנימוס,הפחד,האדיבות כקוטב קיצוני שני.המאיירת מצטיינת ברישום ללא צבע.תופסת את האוי
שלונסקי אברהםאני וטלי בארץ הלמהקמחי יחזקאלספרית פועלים ת"א1957הומורשירה / קובץ8מעולהגעגועים למרחקים,ארץ הלמה וארץ הפך.
שנהב חיהתרנגולת כחולהאיתן אורההקבוץ המאוחד1987שירה / קובץ4מעולהקובץ שירים חביבי. השירים- בתוכנם ובצורתם מזכירים נורסרי- ריימס עתיקים. האיורים רובם על טהרת הקולאז', האחרים- שילוב של קולא'ז + צבעי מים (ראה עמודים- 5, 32, ). עיצוב יפה מאוד.
שניר מיריקלקטנים לגדוליםאפרת מיכלהקבוץ המאוחד1991מציאותישירה / קובץ3מעולהספר שירים שלישי של הסופרת. השניים הקודמים היו חרוזי אמירה לילדים קטנטנים, ספר זה שירים "ספוריים" ומשחק יפה בצלילים. האיורים יפים מבחינת השימוש בצבע ובקו אך הפנים אינם משקפים את ההתרגשות.
שניר מיריקמעשה בשקיתזהר-אורן שלומיתשבא / ספרית מעריב1987מציאותיספור-מחורז4מעולהספור על ילד הנאבק במשב רוח סתוי בדרכו למלוי בקשת אמו. האיורים ממחישים כל קטע ועשויים בדינמיות ובטעם. מ ו מ ל ץ !
שניר מיריקסלט טוב טריגלעדי- פולרד כרמיתהקבוץ המאוחד1995מציאותישל פה ועכשיוספור-מחורז4מעולהספור מצטבר. ספור פשוט המספר על הכנת סלט, כתוב בחרוזים קולחים, בטויים קולעים לתכונות של הירקות המשתתפים, הריח הטעם וההומור מורגשים בכל מילה. האיורים קריקטוריים, בעיקר הבעות האנשים. דמות הסבתא מרכזית, שמנה וחמימה מול כל תמונה הטכסט + ירק המצטרף לסלט.
שניר מיריקספור על טיול של ארנב וחתולכץ אבנרהקבוץ המאוחד1986דמיוניהאנשהבעלי-חייםספור-מחורז4מעולהקלאסירה. עיבוד מוצלח של המוטיב שבמשל "השועל והחסידה". החריזה יפה, מבנה הספור יוצר הקבלה של שני הביקורים. נוצרת חזרה רצוייה ויפה על שני הטכסטים. הפורמט יפה ונוח והעימוד יפה. התמונות משקפות יפה את ההרגשות המלוות את רצף האיורים, ידידות, ברוגז, פיוס ושלום.
שריג תקוהאמא אגדהצילומים אוטנטייםהקבוץ המאוחד1980מציאותיביוגרפיהפרוזה7מעולההסופרת מספרת על הווי מאד מאד ייחודי על רקע ילדות בירושלים ויותר מאוחר השתייכות לתנועת נוער.
שריג תקוהמלא ספוריםאראלההקבוץ המאוחד1972מציאותיספור-מקוםפרוזה4מעולהגננת./ ספורים על קבוץ בית השיטה. דרך ספורים על בעלי החיים שהילדים קשורים אליהם אנו לומדים הסטוריה.
שריג תקוה / סקר זרבבל / הורביץ אראלה - ליקטומפי הטףאראלההקיבוץ המאוחד1961מציאותיתצפיות10מעולהאוסף מפי הטף, בעיקר אמירותיהם של ילדים קטנים, מוינו והוגשו כספר. האיורים קריקטוריים יפים מאוד ומדגימים את הפואנטה.

3 תגובות:

  1. וואו. תודה תודה תודה. זה פשוט אדיר.

    השבמחק
  2. גן גורים ושמוליקיפוד - דחוף להוסיף...!

    השבמחק
  3. כמו שכבר כתבתי - זו לא הרשימה שלי.
    מרים רות כתבה ביקורת משלה..... ככה זה וזהו. יש גם נימוקים טובים לכל ביקורת.

    השבמחק

כל תגובה שתלמד או תוסיף מידע לנושא תתקבל בברכה. תגובות לא מכבדות או סתם קנטרניות ימחקו.